Styrketrening handler om å gjøre kroppen sterkere og å øke kroppens muskelstyrke. Synes du styrketrening virker litt skummelt, eller vet du ikke helt hvor du skal begynne? Vi forklarer deg hvorfor du skal gi styrketreningen en sjanse, og gir noen gode tips til hvordan du kommer i gang.

Hvorfor trene styrke?

Den viktigste grunnen til å trene styrke er for å øke eller opprettholde kroppens muskelmasse. Når vi blir eldre vil tap av muskelmasse være en naturlig del av aldringsprosessen, og det er derfor viktig at vi gjør en innsats for å motvirke dette. Gjennom regelmessig styrketrening får man en sterkere, friskere og sunnere kropp. Samt man opprettholder kroppens evne til bevegelse på en sunn og god måte.

For folk flest trenger ikke styrketrening å være blytungt eller utføres hver dag. Gjør det til noe morsomt, men utfordrende som du klarer å opprettholde i lengden. Da kommer du lengre.

Her er noen andre gode grunner til å trene styrke:

  • Bedre holdning
  • Økt forbrenning
  • Sterkt og friskt skjelett
  • Økt styrke
  • Økt selvtillit og selvbilde
  • Forebygging og behandling av skader
  • Bedre balanse og kroppskontroll

Mange vil også oppleve at de blir gladere og mer opplagt i hverdagen når de trener regelmessig.

Hvordan komme i gang med styrketreningen?

Å gå inn dørene på et treningssenter for første gang kan virke skremmende for mange. Det trenger det heldigvis ikke være. En god måte å starte med styrketrening på, kan være å melde seg på gruppetimer der styrke er hovedfokus. Du trener alene men allikevel sammen med andre, noe som kan føles tryggere i begynnelsen.

Vi på Condis Lørenskog anbefaler disse timene for deg som vil i gang med styrketreningen:

En annen mulighet for å få en god start, er å benytte seg av en personlig trener. Da får du hjelp med riktig teknikk og kan få hjelp til å sette opp et program som passer deg og ditt utgangspunkt. Med en personlig trener får du god individuell oppfølging og vil være bedre rustet til å fortsette treningen på egenhånd. Ønsker du ikke å trene alene med en personlig trener, er det også mulig å gjøre det i små grupper.

Hvordan få mest mulig ut av treningen

Alle som trener ønsker etter hvert å se en viss fremgang. Gjør man ikke det, er det lett å miste motivasjonen. Styrketrening trenger ikke være blytungt, men dersom man kjenner at man ikke blir spesielt sliten, løfter man som regel litt for lett. Da vil også resultatene la vente på seg.

Har du fått satt opp et treningsprogram av personlig trener, vil det være lagt inn progresjon, slik at du etter hvert løfter litt tyngre eller tar litt flere repetisjoner. Dette er den enkleste måten å sørge for fremgang. Går du for det meste på gruppetimer ligger mer av ansvaret på deg selv, da det er du som må sørge for at treningen til enhver tid er utfordrende.

Det viktigste er å være bevisst på at det etter hvert vil kreves mer for å se fremgang. Selv om du ikke skal løfte for tungt, slik at du risikerer å bli skadet, er det også viktig at du ikke undervurderer deg selv. Mange vil oppleve at de egentlig er sterkere enn de tror.

PT-ens 3 grunnleggende tips

Er du klar for å sette i gang med styrketreningen? Her er tre gode tips til deg i begynnerfasen:

  1. Kom i gang med baseøvelser. Gode baseøvelser som trener alle de store muskelgruppene, er viktig når du skal bygge opp grunnleggende styrke. Vi anbefaler knebøy, markløft, utfall, benkpress, skulderpress, chins eller nedtrekk og en variant av en ro øvelse som utgangspunkt for treningsøkten.
  2. Spis riktig og nok mat. For å bli sterk og bygge muskler er det viktig å tilføre kroppen tilstrekkelig med god og riktig næring.
  3. Start med et enkelt treningsprogram og lag deg gode treningsrutiner. For å opprettholde treningen i det lange løp er det viktig å gjøre den til en naturlig del av hverdagen. Husk at kontinuitet er viktig; -resultatene kommer ikke over natten.

Ønsker du hjelp til å komme i gang med treningen?

På Condis Lørenskog har vi mange dyktige personlige trenere som hjelper deg med å få en best mulig start på treningen. Vi gir deg også råd om gruppetimer og svarer på andre spørsmål om styrketrening.

Forfatter av dette innlegget er Martin Bollum, personlig trener, muskelterapeut og instruktør ved Condis Lørenskog.

Martin er personlig trener nivå 3, og har blant annet en bachelorgrad i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøgskole, og er utdannet muskel- og massasjeterapeut ved Axelssons Bodywork Schhool.

Ønsker du å komme i kontakt med Martin, eller lese mer om han? Trykk her.