Det er veldokumentert at balanseøvelser og trening kan forhindre skader når du faller.

Trening og mosjon gir deg bedre balanse

Forskning viser at trening og balanseøvelser kan forhindre skader ved fall. Alle dere som har trent hele deres liv; fortsett med det! Og for deg som tenker at tiden er kommet for å starte med trening; supert! Det er aldri for sent å starte med trening for å bygge opp muskelstyrken, styrke skjelettet og forbedre balansen.

Det er ikke bare musklene som blir sterkere av trening

Styrketrening øker muskelstyrken hos alle, uansett alder. Risikoen for at du skal falle minsker, men om uhellet er ute vil treningen minske risikoen for alvorlige skader som følge av et fall.

Fysisk trening minimerer også risikoen for aldersrelaterte sykdommer. Andre positive gevinster av trening er at søvnen forbedres og dette virker igjen positivt på din generelle helsetilstand.

Velg en treningsform som passer for deg

For at treningen skal ha positive gevinster, bør det gjøres regelmessig uke etter uke, måned etter måned. Kondisjon, styrke og balansetrening er ferskvare, så det beste er å finne noe som du trives med.

Se oversikt her over forskjellige typer senior-trening vi tilbyr.

Fallforebyggende trening hos Condis

Hos Condis har vi lukkede grupper for fallforebyggende trening som setter i gang to ganger hvert år. Opplegget er skreddersydd av Helsedirektoratet og NTNU i Trondheim.

Vi kaller det «fallprosjektet» og treningen består av styrke, balansetrening og bevegelighet. Opplegget foregår to ganger i uken over seks måneder.

Neste fallprosjekt-gruppe starter opp 4. september 2018.

Utover dette har vi åpne seniortimer, pilates, yoga, dans med mer. Mange eldre går også på timer som sirkeltrening, kettlebells, TRX med mer.

Her ser du alle gruppetimer vi tilbyr på Condis Lørenskog.

Personlig trener for individuelt tilpasset balansetrening

Dersom du ønsker enda tettere oppfølging, har vi en dyktig gjeng med personlige trenere som hjelper deg med den treningen du ønsker, og som kroppen din har størst behov for. Vi er her for deg!

Dette innlegget er skrevet av personlig trener og instruktør Nicklas Persson. Her kan du lese mer om hans bakgrunn, og motivasjon for treningen.