Derfor skal du løpe rolig - Condisbloggen

Tror du at du må være sliten for å få god effekt av løpeturen? Det er slett ikke tilfelle.

Det er flere gode grunner til hvorfor du skal løpe rolig. Får du til det, er det også større sjanse for at du har det moro underveis, føler mestring og etter endt løpetur er motivert for flere.

Denne artikkelen er for deg som:

  • Nettopp har startet eller skal begynne med løping
  • Er opptatt av god helseeffekt
  • Ønsker å få fremgang i løpingen

1) Du har nettopp startet eller skal begynne med løping

Variert trening er viktig når du starter opp med løping. Det er kanskje lett å tenke at det ikke er trening, hvis det ikke er vondt. Det er ikke helt riktig.  En stor del av løpingen bør være rolig trening. Det blir jo også hyggeligere å trene, hvis du ikke tar deg helt ut hver gang. I tillegg er det sosialt fordi du kan prate med andre samtidig som du løper.

Rolig løping er viktig for å bygge grunnkondisjon, styrke utholdenheten og utvikle blodsystemet rundt muskelcellene, såkalt kapillarisering.

Styrker sener og ledd

En annen positiv effekt av løping på lav intensitet er at du styrker sener og ledd, forbedrer teknikken og får bedre arbeidsøkonomi. Dette vil være nyttig dersom du skal løpe lengre løp.

2) Du er mer opptatt av helsen

Løper du bare for bedre helse bør du få ned intensiteten, slappe av litt og ta det roligere. Selv om du er godt opp i årene og aldri har trent før i hele ditt liv, så vil du likevel får stor effekt med enkel gåing- eller løping noen ganger i uken. Men det bør være flere ganger i uken; frekvens er nemlig viktigere enn intensitet

Det er bedre med korte turer flere ganger i uken, enn å trene hardt i 60 minutter en gang i uken.

Derfor skal du løpe rolig! Condisbloggen Aldri for sent å begynne

Selv om du er godt opp i årene og aldri har trent før i hele ditt liv, så vil du likevel få stor effekt av å begynne med lett og enkel trening noen ganger i uken.

Forskerne ser at de som endrer livsstil, blir mindre deprimert og får mindre angst. Samtidig som de i mindre grad blir rammet av utbrenthet.

Tilsvarende har de som går fra å være fysisk aktive til å bli inaktive, større risiko for å bli rammet av psykisk sykdom.

Hos Helsenorge kan du lese om flere positive effekter av fysisk aktivitet her.

3) Du ønsker å få fremgang

Rolige joggeturer er alfa og omega når du skal bli bedre til å løpe. De rolige øktene er faktisk like viktige som intervalløktene. Du blir god på det du øver på!

Løper du bare 4×4 intervaller, blir du god på 4×4 minutter. Har du planer om å en gang løpe 10 kilometer eller en halvmaraton, lønner det seg å løpe roligere og lengre.

Jo flere kapillærer, jo mer oksygen til muskelcellene      

Når du løper rolig dannes det flere kapillærer. Kapillærer er de minste blodårene i kroppen. Oppgaven deres er å tilføre energi og oksygen til muskelcellene.

De rolige langturene bør derfor være en viktig del av ditt treningsopplegg, og utgjøre så mye som 70-80% av din totale ukentlige treningsmengde innenfor løping.

Trenger du hjelp med løpingen?

Ønsker du hjelp til treningsopplegget ditt i sommer? På Condis Lørenskog har vi dedikerte og dyktige personlige trenere som hjelper deg med å komme i gang.

Lykke til med løpingen i sommer!