Mamma, barn og gravid-trening på Condis Lørenskog. Her tar vi hensyn til mor, barn og amming. Samtidig som mor får et avbrekk i hverdagen.

Noen opplever at kroppen forandrer seg mye i løpet av et svangerskap. Svangerskapet i seg er en stor belastning for kroppen. I tillegg kan de ekstra kiloene man bærer på gi ulike smerter og belastningsskader. Noen kvinner har drømmesvangerskap med lite smerter og plager, mens andre plages av smerter i rygg og bekken eller andre komplikasjoner underveis. Uansett hvordan svangerskapet utarter seg, er det helt sikkert at det er en stor påkjenning for kroppen og at den vil forandre seg mye i løpet av disse ni månedene.

Svangerskapet snur opp-ned på livet

I løpet av ni måneder skaper kroppen din et fantastisk lite mirakel som setter livet ditt på hodet. Noen dager kan det være vanskelig å se for seg hvordan dette skal gå og hvordan du skal forholde deg til alle forandringene. Midt oppi alle disse forandringen er det lite tid til å tenke på deg selv. Hvordan skal du komme tilbake til deg selv når bare det å kunne ta seg en dusj følelses som et fremskritt?

Press for nybakte mødre

For familien betyr et nytt familiemedlem nye rutiner og lite søvn på alle sammen. Alle disse forandringene gir lite overskudd til egentid, pleie og velvære for mor. I familien handler alt om det nye barnet. I mediene og samfunnet for øvrig, handler det imidlertid mye om den nybakte morens og det er stadig nye forventninger knyttet til henne i denne tiden, særlig i forhold til kropp, utseende og treningsrutiner. Mange kvinner opplever dette som et enormt press og sliter med å leve opp til forventningene.

For å sette det litt på spissen, kan man si at det forventes at nybakte mødre er i superform, har en slank og fin kropp kun dager etter fødselen. Hun skal være nysminket, nystylet og kle seg i søte, små antrekk. I tillegg skal hun gå på trilleturer med det nye barnet og huset skal være rent, ryddig og plettfritt.

Ikke la deg påvirke av presset utenfra

Dette er ikke realiteten for de fleste. De aller fleste nybakte mødre er ikke i superform rett etter fødsel og har lite overskudd til å tenke på sminke og styling. Ikke la deg påvirke av dette presset! Både for deg og dine er det svært viktigat tiden etter fødsel blir god og en positiv opplevelse. Kroppen din trenger tid til å komme seg etter den store påkjenningen og du trenger tid til å bygge opp overskudd til å komme tilbake til deg selv. En god start på veien er å tilbringe tid med barnet og andre mødre på Mamma og barn-trening på Condis Lørenskog.

Min erfaring og motivasjon

Selv har jeg to små barn. Et på to år og et på fem. Under begge svangerskapene trente jeg tett opptil fødselen. Etter det første svangerskapet ble jeg imidlertid overrasket over hvor lite fokus det var på trening både i og etter graviditeten. Jeg følte heller ikke at jeg fikk spesielt mye råd og veiledning på seksukerskontrollen. På eget initiativ benyttet jeg meg av muligheten til å trene sammen med barnet mitt på Mamma-og-barn-trening. Dette ga meg mye og jeg fikk stort utbytte av treningen. Nå vil jeg hjelpe andre mødre, slik at de også kan få en sunn og god start på livet etter svangerskapet.

For å kunne hjelpe andre mødre, bestemte jeg meg i 2014 for å ta ekstra kursing innen Mamma-og-barn-trening, gravidtrening og diastase, i tillegg til PT-utdannelsen jeg tok i 2008. Etterutdanningen har gitt meg sertifisering til å undersøke diastase og tilby trening til gravide og nybakte mødre. Denne erfaringen bruker jeg aktivt i mine Mamma-og-barn-timer.

Bli med på Mamma-og-barn-trening

På seksukerskontrollen hos fastlegen får mange kvinner klarsignal til å begynne å trene, men hvor skal man starte? Jeg mener at Mamma-og-barn-trening er et godt sted å starte! Dette er timer hvor det er fokus på å bygge opp kjernemuskulaturen etter svangerskap og fødsel, samt motvirke diastase, trene styrke og kondisjon. Disse timene er et sted hvor du sakte, men sikkert kan komme i gang med treningen igjen.

Timen passer for gravide og mødre

Timene er lagt opp slik at alle kan trene på sitt eget nivå, uavhengig av om man er gravid, har en liten baby på seks uker eller har større barn som er så aktive at de krabber fra deg på treninga. Gruppene passer for alle uansett alder og det er stor spredning blant mødrene og de kommende mødrene som deltar. Noen har akkurat kommet i gang med trening etter fødsel, mens andre nyter de siste treningsøktene før mammapermisjonen er over.

Her er det rom for at alle mødre kan trene hver for seg med barnet fastspent på kroppen eller ved at barnet er med på øvelsen. Det er også muligheter for sirkeltrening med ulike stasjoner, som gir barna mulighet til å bli bedre kjent med hverandre. Dersom det er fint være kan vi trekke ut i solen og la både mor og barn nye naturen.

Treningen og øvelsene er en god blanding av øvelser og vi fokuserer på variasjon. Dette gir deg muligheten til å ta treningen i ditt eget tempo og med den belastningen som er riktig for deg. En god løsning er å trene med babyen som vekt. Babyen vil vokse i takt med at du blir sterkere, slik at du kan håndtere barnets økende kroppsvekt. Som alternativer har vi også manualer, kettlebells, strikker, bosu-baller, matter og lignende. Her er det med andre ord muligheter for å få en god treningsøkt, enten du vil trene med eller uten barnet ditt.

Vi tar hensyn til mor og barns behov

I alle mamma-og-barn-timene finnes det rom for å ta hensyn til barnets behov. Derfor legger vi opp til muligheten for amming, soving og alt annet du og barnet trenger for å få en god opplevelse. Selv om alt handler om barnet i denne perioden, er disse timene et sted hvor du også kan gi deg selv litt oppmerksomhet og jeg har alltid fokus på deg.

Det finnes ingen garantier for hvor mye du faktisk får trent på hver enkelt gruppetime. Sånn er det jo med barn, de kan være litt uforutsigbare. Hvor mye du får trent avhenger av barnets humør og behov. Uansett er det helt sikkert at noe er bedre enn ingenting når det kommer til trening, og erfaring viser at det blir bedre fra gang til gang ettersom barnet blir mer vant til omgivelsene.

Tren med andre i samme situasjon

Det er mange fordeler med å trene sammen med barnet sitt når man er nybakt mamma, og det er utrolig gøy å se hvordan mor og barn utvikler seg etter hvert som de har vært med på flere gruppetimer. Mor blir sterkere og får et ekstra glimt i øyet, mens barnet vokser og utvikler seg mye på kort tid. En stor fordel er at man blir kjent med andre kvinner i samme situasjon som man kan dele erfaringer med. Her er det mulighet for å ta en prat før og etter trening. Selve treningen opplever barnet ofte som en form for lek og samværet kan gi en annen form for tilhørighet enn hverdagslivet gjør.

I løpet av timene blir man godt kjent med både barn og mødre, og det er alltid trist å si farvel til mammaer og barn som har vært med lenge, men det er også veldig hyggelig med nye mammaer og barn!

Det er veldig hyggelig om vi sees på mamma-og-barn-trening på Condis Lørenskog klokken 11.00 på onsdager. Kom også gjerne på en prøvetime ☺

Innlegget er skrevet av Katrin Rindtorff, sportslig leder, personlig trener og mamma ved Condis Lørenskog.

Skriv en kommentar