Bilde fra vår populære time Senior Cycling som passer for alle

Er du usikker på om cycling er noe for deg? Du finner alltid en time som vil kunne passe for deg blant våre cyclingtimer, enten du er liten eller stor, gammel eller ung. Sykling er effektivt som kondisjonstrening og i tillegg mer skånsom for knær og ledd enn løping.  Det er sosialt og du trener til musikk slik at det er lettere «å tråkke» og holde rytmen.

Spinning, eller cycling som vi kaller det her på Condis, har en rekke positive helsegevinster, i tillegg til at det er en morsom form for aktivitet. Her er tre gode, motiverende faktorer til hvorfor du bør bli med på våre cyclingtimer:

  • Du ønsker å holde deg frisk og liker å trene sammen med andre
  • Du ønsker å gå ned i vekt eller holde på vekta, og liker å trene til musikk
  • Du ønsker å forbedre eller opprettholde din kondisjon.

I denne artikkelen vil vi gå gjennom disse tre faktorene, og fortelle deg mer.

1)Du ønsker å holde deg frisk og trene sammen med andre

Du oppnår en rekke helsegevinster med cycling og fysisk aktivitet. Sammenlignet med dem som ikke er fysisk aktive, vil du blant annet ha lavere risiko for helsefarer som overvekt, høyt blodtrykk og type 2-diabetes.

Når du sykler regulerer du lett belastningen og tilpasser treningen til ferdighetsnivå og dagsform. Kjør i takt til musikken og øv deg på å tråkke i takt med musikken. Når du har lært det, kan du presse deg hardere. Takten i musikken hjelper deg også med å finne riktig «gir», slik at du skåner knærne

Den mentale helsen påvirkes positivt ved at sykling som fysisk aktivitet vil gi deg økt velvære. Gjennom økt utskillelse av endorfiner (kroppens eget morfin) øker følelsen av velvære, samtidig som stress og depresjoner forebygges. Det er i tillegg sosialt å kunne «spinne» sammen og hyggelig å kunne dele opplevelsen med andre.

2) Du ønsker å gå ned i vekt eller holde på vekta, og liker å trene til musikk

Utholdenhetstrening øker forbrenningen betydelig. Som bidrag for holde vekten eller gå ned i vekt er kondisjonstrening et godt hjelpemiddel. Så snart du setter i gang med trening, øker forbrenningen med mellom 5 og 20 ganger mer enn den energien du bruker når du sitter i ro.  

Cycling er ekstremt effektivt hvis du vil øke kondisjon og forbrenning. Spinner du riktig, kan du forbrenne opptil 800 kcal i timen, avhengig av alder høyde og vekt. Cycling kan med fordel også kombineres med andre treningsformer hos oss, som styrketrening og «bodypump». Ønsker du å inkludere generell styrketrening i tillegg til cycling, ta kontakt med en av våre personlige trenere her.

3) Du ønsker å forbedre eller opprettholde din kondisjon

Sykling innendørs er fantastisk kondisjonstrening. Du kan holde høy puls over lange perioder mens du tråkker «i vei» til engasjerende musikk og instruktør. Du vil oppleve at et par vintermåneder med cycling gir en merkbart bedre form.

Cycling er også perfekt til intervalltrening, enten gjennom de kortere spurtintervallene men også de lengre intervallene, der du for eksempel holder et høyt tempo i tre minutter – noe som virkelig øker utholdenheten over tid.

Sykler du på landeveien resten av året, er innendørs cycling et opplagt valg om vinteren.

På sykkelen kan du trene mange elementer fra landeveien, blant annet sprint, tung kjøring rett frem eller tempo- og fjelletapper.

Men også for terrengsyklisten fungerer cycling fint som supplement eller erstatning. Kombinert med en terrengsykkeltur per uke kan cycling være det som skal til for å passe treningen i skogen, bare med litt færre turer. Se link til våre gruppe-/spinningtimer her.

Forfatter av dette innlegget er Kjell Henriksen, arbeidende styre-og studioleder ved Condis Lørenskog.

Han er utdannet PT ved Norges Idrettshøyskole i 2012, og trener II fra Norges Friidrettsforbund med spesialisering i løp.

Han har også erfaring fra blant annet:

  • 5 års trenererfaring fra idrettsklubben BUL i Oslo, ungdom mellomdistanse
  • Trent AHUS i form til Sentrumsløpet, i regi av BUL