Sliter du med å komme deg over dørstokkmila? Fordelene med kondisjonstrening er mange, og når du først er over kneika vil du faktisk kunne forbedre hukommelsen, sove bedre og få et bedre immunforsvar.

Her er tre vanlige motivasjonsfaktorer bak hvorfor mange ønsker å starte med kondisjonstrening:

  • Du ønsker å holde deg frisk
  • Du ønsker å gå ned i vekt eller holde på vekta
  • Du ønsker å teste deg i løp

I denne artikkelen vil vi gå gjennom disse tre motivasjonsfaktorene, og fortelle deg mer.

1) Du ønsker å holde deg frisk

Trening og kondisjonstrening påvirker spesielt hjernefunksjonen positivt gjennom å sende friskt blod og oksygen til hjernen. Trening kan for eksempel forbedre hukommelsen og dempe nervøsitet.

Regelmessig mosjon gir bedre søvn og mindre stress

Stress kan i verste fall øke risikoen for blant annet overvekt og hjerte- og karsykdommer. Regelmessig mosjon med lett til moderat belastning, virker positivt på søvnen for de fleste. Søvn er viktig for å forebygge stress, og for å hente seg inn etter en hektisk periode.

Trening er i tillegg blodtrykkstabiliserende, og i kombinasjon med et godt kosthold, vil hele immunforsvaret få en boost.

En rekke positive helsegevinster

I timene etter at du har vært i aktivitet, og opp mot et døgn etterpå, vil blodtrykket synke markant sammenlignet med vanlig blodtrykk. Kondisjonstrening gir deg også lavere kolesterol, bedre kontroll på blodsukkeret og bedre sirkulasjon.

2) Du ønsker å gå ned i vekt eller holde på vekta

Å trene kondisjon en god måte å gå ned i vekt på, fordi du bruker masse energi når du trener.
Når du trener utholdenhet bruker du store deler av kroppen din samtidig. Dette krever mye energi, noe som gjør at forbrenningen din øker. Du får også økt etterforbrenning etter du har trent en kondisjonsøkt, og det spesielt etter høyintensive økter.

Slik kommer du i gang med kondisjonstrening!De beste formene for kondisjonstrening

De beste kondisjonstreningsformene, hvor du bruker hele kroppen, er jogging, roing, ellipsemaskin og gå på ski. I tillegg er det å gå i oppoverbakker veldig effektivt. Gruppetreningstimer med høy puls er også bra.

Se vårt brede utvalg av gruppetimer her.

Kombiner kondisjon og styrke for å gå ned i vekt

Det kan være gunstig å trene både kondisjonstrening og styrketrening når du skal ned i vekt da styrketrening vedlikeholder muskelmassen.

Roing er super trening både for å øke utholdenhet, styrke muskulaturen og øke fettforbrenningen. Du aktiverer 75-80% av musklene når du ror, samtidig som det er en skånsom trening som gir lav belastning på ledd og muskulatur.

3) Du ønsker å delta i løp

Antall deltakere i kondisjonsløp har de siste årene vokst etter å ha ligget i en bølgedal. Å sette seg mål alene eller sammen med venner oppleves av mange som morsomt og motiverende. Trening kan også være sosialt!
Forsiktig oppstart og deretter progresjon, er viktige stikkord for din suksess!
Mange som begynner å løpe blir for ivrige i starten. For mye, for fort og for ofte, er oppskriften på overbelastning på sener og ledd.

Trenger du hjelp for å komme i gang?

Condis Lørenskog har vi dedikerte og dyktige personlige trenere som hjelper deg med å komme over dørstokken. Vi setter målene sammen, og vi gir deg den riktige kunnskapen for at treningen skal gi effekt og glede.

Kontakt oss i dag for uforpliktende informasjon rundt personlig trener, eller for å bestille en prøvetime.

Forfatter av dette innlegget er Kjell Henriksen, arbeidende styre-og studioleder ved Condis Lørenskog.

Han er utdannet PT ved Norges Idrettshøyskole i 2012, og trener II fra Norges Friidrettsforbund med spesialisering i løp.

Han har også erfaring fra blant annet:

  • 5 års trenererfaring fra idrettsklubben BUL i Oslo, ungdom mellomdistanse.
  • Trent AHUS i form til Sentrumsløpet, i regi av BUL.

Ønsker du å komme i kontakt med Kjell, eller lese mer om han? Trykk her.